Bien bien chevere chevere - Reisverslag uit Maracay, Venezuela van Jelte Elsinga - WaarBenJij.nu Bien bien chevere chevere - Reisverslag uit Maracay, Venezuela van Jelte Elsinga - WaarBenJij.nu

Bien bien chevere chevere

Door: Koningin Beatrix van Oranje Nassau

Blijf op de hoogte en volg Jelte

02 Oktober 2013 | Venezuela, Maracay

Hallo allemaal!

De tijd vliegt hier. Ik ben alweer 3 weken weg van huis, ik woon al bijna een maand in Venezuela! In de afgelopen tijd heb ik veel meegemaakt, en het onderzoek is gestart...

Bijzonder en erg tof om bij al die mensen in huis te mogen kijken en vragen te mogen stellen. De mensen hier zijn erg gastvrij! Altijd wordt de vraag gesteld: die jongen komt niet uit Venezuela, komt hij uit de verenigde staten? Nee, hij is Nederlands. Een bijdehand kind vertelde me dat mijn Spaans slecht is :-(, ik heb toen aan de verpleegkundige gevraagd of ze eerst een paar keer mis wilde prikken bij het bloed afnemen, (grapje). De middagpauze is een hoogtepunt: coco frio! = (koude) kokosnoot, welke je eerst kan leegdrinken en dan kunt opeten. Aan het einde van de dag scheiden we alle bloedmonsters en bespreken we de data; erg intensief en lange dagen! Vandaag ben ik een paar keer gestoken door een mug bij het vangen van de larven. Over een week weten we of dit fataal is geweest.

Gelukkig is er in de weekenden (die voor mij ma en di zijn op dit moment) tijd om leuke dingen te doen. Ik ben al bij meerdere feestjes (ook een typisch Venezolaanse) geweest, heb al vaak ontbeten bij een bakker (dat is normaal hier), motorritjes gemaakt, een klein stukje van een berg beklommen (dat doen mensen hier als soort van hardlopen), naar de bioscoop geweest, een social club bezocht (een plek waar je veel sporten kan doen) en nog veel meer dingen. Wat een ontzettende gastvrijheid! Ik hoef mij iig niet te vervelen!

Naast de echt prachtige natuur heeft Venezuela ook zeker haar mindere kant. Het is niet een veilig land. Op de straat spelen hier geen kinderen. Elk huis is beveiligd met een hek. Toen ik 's avonds in een beveiligde buurt de hond ging uitlaten, wat neer kwam op in een straal van 10 meter voor de ingang heen en weer lopen, vertelde Alejandro (een gast met wie ik veel optrek) dat hij steeds alles argwanend in de gaten hield. Het is 's avonds vaak veiliger om door rood te rijden dan om te stoppen. Het terrein waar ik woon is beveiligd met bewakers, erg relaxed: daardoor heb ik 's avonds wat meer beweegruimte.

Beweegruimte op de snelweg is weer een ander verhaal:
http://www.youtube.com/watch?v=poOTW-bcyqI&feature=youtu.be
(het filmpje wordt zichtbaar als hij is geupload, dat duurt hier nogal lang. In het filmpje rijdt ik met mijn huisgenoten vanaf Valencia naar huis (naar Maracay)

  • 02 Oktober 2013 - 09:01

    Berthe :

    Ha neef,

    Leuk om jouw verhalen hier zo te lezen! Fijn dat je het naar je zin hebt. Heel veel plezier daar nog, geniet ervan en we zullen volgende week wel horen (op wat voor manier dan ook) wat de uitwerking van die muggensteken is ;)

    Groetjes Berthe

  • 02 Oktober 2013 - 15:45

    Harro:

    Hola Jelte,

    Esta un bien historia, quiero leer mas.

    Buena suerte

  • 07 Oktober 2013 - 14:59

    Jasper:

    Jelte, vette baas!

    Waanzinnige verhalen! Gastvrijheid als cultuur, die uit al je verhalen blijkt, lijkt me fantastisch, en een beetje aankomen is niet zo'n probleem man haha. Genieten van al het eten! ;) En al die beesten, dude. Neem je je huisschorpioen mee naar NL? Ziieen! Hoe gaat je Spaans nu? Als zo weinig mensen Engels praten, leer je vast snel! Beetje gaaf onderzoek ook? Heel erg gaaf in ieder geval dat je bij mensen over de vloer komt steeds: met je neus midden in Venezuela!

    Brandende vraag: mag je motorrijden? :D

    HUGG from the high Nords,
    Jazzy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jelte

Actief sinds 07 Sept. 2013
Verslag gelezen: 385
Totaal aantal bezoekers 7037

Voorgaande reizen:

09 December 2013 - 09 December 2013

Auf wiedersehen!

08 September 2013 - 08 December 2013

Yelte in Venezuela

Landen bezocht: